Για να εκτιμήσουμε το μέλλον, χρειάζεται μια σύντομη αναδρομή στο παρελθόν.
Την πρώτη δεκαετία του αιώνα μας, τα ηλεκτρονικά καταστήματα άρχισαν να βρίσκουν το βηματισμό τους. Η γοητεία του καινούργιου δεν κράτησε για πολύ. Την δεύτερη δεκαετία, το τοπίο άλλαξε. Τα ηλεκτρονικά καταστήματα ξεφύτρωναν σαν τα μανιτάρια. Τότε εισήλθαν στο παιχνίδι και όλοι οι μεγάλοι παίκτες. Ακολούθως, στα χρόνια της πανδημίας ο ανταγωνισμός εντάθηκε ακόμα περισσότερο λόγω των συνθηκών.
Εκτός από τον ανταγωνισμό, η περίοδος αυτή χαρακτηρίστηκε από μια τεχνοκρατική προσέγγιση με κύριο στόχο την αυτοματοποίηση λειτουργιών και την αύξηση των πωλήσεων. Τυποποιημένος διαφημιστικός λόγος, προσφορές, τυποποιημένο design, στατιστικά, εφαρμογές ανάλυσης δεδομένων, chat Bots με προδιατυπωμένες ερωτήσεις και απαντήσεις, αυτόματοι τηλεφωνητές, αυτόματες απαντήσεις στα email, και ελάχιστα φυσικά πρόσωπα με ζωντανή φωνή.
Κάποιες επιχειρήσεις αναζήτησαν διέξοδο στις μεγάλες διαδικτυακές πλατφόρμες, οι οποίες έναντι σημαντικής προμήθειας τους επέστρεφαν online παραγγελίες, και κάποιες άλλες στην προώθηση μέσω της Google και των κοινωνικών δικτύων.
Ένας οικονομικός αναλυτής θα έλεγε ότι υπάρχει ανισορροπία στις online πωλήσεις μεταξύ των μεγάλων και των μικρών ηλεκτρονικών καταστημάτων. Πράγματι αυτή η ανισορροπία αποτυπώνεται στις έρευνες των ICAP, Ecommerce Foundation Greece, και ΕΛΣΤΑΤ. Όμως, αυτές οι έρευνες διαπιστώνουν ότι ένα ποσοστό των αγοραστών, σταδιακά προτιμάει να αγοράζει από μικρότερα ηλεκτρονικά καταστήματα.
Αν ζητούσαμε από τον οικονομικό αναλυτή να εξηγήσει αυτήν την τάση αλλαγής των προτιμήσεων των καταναλωτών, θα μας απαντούσε ότι οι μεγάλες εταιρείες επένδυσαν περισσότερο στην ποσότητα και λιγότερο στην ποιότητα κατά την περίοδο της ανάπτυξης του ηλεκτρονικού εμπορίου. Αυτή η στροφή παρατηρούμε ότι εμφανίζεται και στα portal με μεγάλη επισκεψιμότητα. Παράλληλα με την πληθώρα θεμάτων του lifestyle, συναντάμε και προσπάθειες νέων ανθρώπων που δημιουργούν επιχειρήσεις παραγωγής ποιοτικών προϊόντων, και παρουσιάσεις καταστημάτων εστίασης με παραδοσιακό ποιοτικό φαγητό.
Η θεωρητική εξήγηση του φαινομένου είναι ότι ο κάθε νέος κύκλος στην πολιτική, στην οικονομία, και στον πολιτισμό είναι αντίθετος με τον προηγούμενο. Στην περίπτωση των ηλεκτρονικών καταστημάτων διαφαίνεται ότι η ποιότητα θα αντικαταστήσει την ποσότητα. Τα ηλεκτρονικά καταστήματα θα επενδύσουν χρόνο και χρήματα στην βελτίωση της λειτουργίας τους, και στην ολιστική εξυπηρέτηση των πελατών. Οι μικρές ευέλικτες και εξειδικευμένες επιχειρήσεις θα έχουν τη δυνατότητα να προσαρμοστούν ευκολότερα στη νέα πραγματικότητα, με αποτέλεσμα να κερδίζουν μεγαλύτερο ποσοστό online πωλήσεων. Όσες δε επιβιβαστούν τώρα στο τρένο της τεχνητής νοημοσύνης θα κερδίσουν ακόμα περισσότερα.
Στην Infodesign, ακολουθώντας αυτές τις κατευθύνσεις, διασφαλίζουμε με συνέπεια τη ροή online παραγγελιών για τα ηλεκτρονικά καταστήματα των πελατών μας.